Om skolen

Skaugdalen Montessoriskole startet opp høsten 2014. Den ligger i vakre Skaugdalen, 12 km fra Rissa sentrum. Skolen har per i dag rundt 30 elever.

Jente sitter på skuldrene til en annen jente på lekeplassenElevene sitter i ring og løser oppgaver sammen

Skoledagen

Alle elevene starter skoledagen med matpakkefrokost, hver dag klokka 08.25 – 08.55. Frokosten har som mål å være en god start på dagenbåde ernæringsmessig og sosialt. Midt på dagen, før friminuttet, serverer skolen mat i form av brød og pålegg eller havregrynsgrøt. Måltidene er et ledd i montessoriskolens faglige tilnærming til harmoni og høflighet. Skoledagen avsluttes kl. 15:10. Onsdag er skolefri.

Svømmeundervisning gjennomføres normalt mellom høstferien i oktober og vinterferien i februar. Skoleuka starter med temadag, som oftest ute i det fri.

Siden skolen er en privat skole, betales det skolepenger for å supplere driften. Skolepengene er kr 320,- pr. barn/måned, ti måneder i året.

Gutt sitter på gulvet og løser montessorioppgaver.